:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Thursday, November 11, 2010

Saya minta maaf ..

Salam ..

:: waktu tengahari perut hanya diisi dengan cokelat cadbury hazelnut. sedap. (^_^) malas nak bersesak-sesak di cafe yang orangnya ramai macam ulat. bukan tu saja, menu yang sama setiap hari. tekak juga naik jelak minta tolong isikan dengan menu yang lain. bila orangnya dah macam ulat, mulalah semua orang mahu dilanggar dan disenggol. terasa tempat itu sempit. tiba-tiba, tanpa sedar kita disenggol oleh 'ulat-ulat' tadi. hampir-hampir makanan atau minuman kita terjatuh. nasib baik kita bijak mengawalnya dari jatuh menyembah lantai. tapi kadang-kadang nasib kita tak berapa baik lalu mengotorkan lantai itu. jika sesetengah 'ulat' yang kurang moralitinya, hanya buat tak endah. buat-buat tak perasan. padahal masa itu, dia tak tau perasaan kita. mulalah mulut ringan berkata-kata disertakan dengan mimik muka yang agak kelat. dan ada juga 'ulat' yang tinggi budi bahasanya dan laju sahaja ayat maaf dari mulutnya sambil tersenyum, "saya minta maaf. saya tak sengaja." ayat yang budak berumur 4-5 tahun pun boleh tuturkannya. tapi, dengan hanya ayat ini dituturkan. ianya sudah memadai untuk buat hati sejuk dan tak jadi menyinga. betul tak? ::

:: jadi, tadi aku berkunjung ke website dan terlihat artikel yang bertajuk "kuasa kemaafan'. tertarik aku dengan artikelnya. satu dua komen dari rakan-rakan mayanya juga ada yang menarik. artikel ini dimulakan dengan satu ayat. sini aku letak bawah ni :

"lebih senang memaafkan seseorang musuh dari memaafkan seorang kawan - William Blake."

:: setuju? mungkin ada yang mengangguk kecil. aku? aku setuju. sebab? baiklah, musuh adalah orang yang tak kenal hati budi kita. tak kenal siapa kita dan begitulah sebaliknya. dia hanya nampak keburukan dari kebaikan kita. jadi, bila kemaafan dipinta, senang sahaja dilafazkan. tetapi kalau dia kawan kita, kenal hati budi kita dan tahu siapa kita, memang susah kita memaafkannya walau kesilapannya sebesar zarah. sebab? kawan yang baik adalah orang yang paling rapat dengan kita. kongsi suka duka. jadi, bila kesilapan dilakukan, payah kita menerimanya. rasa tertipu pun ada. hati rasa sakit sebab dia tergamak memainkan hati kita. tapi kenapa?

ego? mungkin.

sakit hati? ya. sebab rasa kita dipermain-mainkan. tak ikhlas untuk berkawan dengan kita.

marah? ya. memang marah.

sedih? ya. sangat sedih.

aku ada beberapa kawan baik. kawan aku sampai bila-bila. walau macam mana jauh, kami tetap bersama. dalam hati. jadi, jika gaduh, kami hanya menganggap gaduh-gaduh manja. gaduh adik-beradik. memang aku akan elakkan dari pertengkaran. tidak mahu berpanjangan. hari ni bermasam muka tapi esok bergelak ketawa. dah aku harap kawan ini akan kekal sampai aku mati. aku sayang mereka. ::


sue : kawen tahun depan.
aku : sama macam sue.
shaz : dah kawen. bakal dapat baby.
daia : status? tak available rasanya.
shidah : dah kawen. pun bakal dapat baby. tapi shaz dulu.
miera : kawen tahun ni. nak dekat dah.
anum : memilih sangat. still available. sape2 nak kenal boleh la.

p/s : aku sayang kalian semua .. (^_^)

No comments:

Post a Comment