:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Tuesday, November 9, 2010

Bab 7 : Sara & Zafran

"Damn..!" marah Julia sambil menghentak tangan pada stereng kereta dengan kasar. "Patutlah sekarang ni dia dingin dengan aku. Dah ada perempuan lain rupanya". Lantas, Julia memecut laju kereta Toyota nya deras dan hampir-hampir melanggar pejalan kaki. Dia tidak peduli. Hatinya sakit. "Siapa perempuan tu?". Pertanyaan yang berlegar-legar minta dijawab.

Sampai di rumah, Julia menghempaskan pintu rumahnya kasar.

"Astaghfirullah. Terkejut mama. Apa ni Julia? Hantu apa rasuk kamu ni?" Datin Suraya mengurut dada terkejut akibat perbuatan anak-anaknya itu.

"Ju tengah angin ni mama. Zaf dah ada perempuan lain. Patut la sekarang ni dah tak call Ju lagi. Entah perempuan mana pulak mangsa dia kali ni." ujar Julia sambil menghempaskan tubuh ke sofa di sebalah mamanya.

"Ish. Tak baik la Ju cakap macam ni. Mungkin teman sekerja dia. Cubalah jangan fikir bukan-bukan." pujuk mama.

"Teman sekerja? Tadi Ju nampak mereka lunch bersama. Mesra sambil bergelak ketawa tu teman sekerja? Ju tak percaya langsung." Julia mendengus marah.

"Sejak bila pulak anak mama ni jadi spy?"

"Mama, please. Ju tengah serius ni. Ju akan ajar perempuan tu. Suka hati ambil hak orang." Julia membuat keputusan.

"Cubalah bawa berbincang. Mama tak ajar anak mama bertindak sebelum berfikir." mama merenung ke arah anak perempuan tunggalnya itu.

Julia bangun dan terus menaiki tangga ke biliknya. Di fikirannya berlegar-legar agenda yang bakal dia lakukan dengan muka yang berkerut-kerut. Datin Suraya masih memandang anaknya dengan perasaan yang pelik. Tak pernah dia nampak anaknya begitu marah. Datin Suraya risau.


*************************

Setalah usai solat Isyak, Sara membuka notebook kesayangannya yang berwarna putih. Itulah temannya di waktu sedih atau gembira. Aktiviti yang sering dilakukan setiap malam iaitu menulis blog. Tempat untuk meluahkan perasaan ini merupakan salah satu terapi buat Sara kerana teman-teman baiknya jauh dan tiada disisi. Sejak Fara belajar di luar negara, Sara telah berjinak-jinak dengan dunia penulisan blog.

"Eh, ada komen terbaru." bisik Sara sambil tersenyum. Lantas tangannya menekan keypad notebooknya.

Saya tertarik dengan blog awak. Pada saya, cara penulisan awak jujur. Saya suka. Keep it up. Saya akan terus membacanya. ~ Jejaka Malaya.

"Jejaka Malaya? Old school betul nickname dia." Sara tersengih. Sara membalas sambil mencari-cari ayat yang sesuai.

Terima kasih jejaka Malaya. Tiada yang menarik. Sekadar berkongsi penulisan. Terima kasih kerana singgah. ~ Sara.

"Owh .. dia juga ada blog." segera Sara klik sambil membetulkan kedudukan duduknya. Beberapa saat, tertera blog 'Jejaka Malaya' itu di ruang notebooknya. Serentak dengan itu, satu lagu berkumandang. "Hey, lagu sama dengan blog aku." ujar Sara terkejut dalam hati. Lagu dari kumpulan OneRepublic yang berjudul Secrets memang merupakan lagi kegemaran Sara. "Kebetulan ni." bisik Sara. Matanya tertumpu pada setiap bait-bait kata blog itu. Sangat melankolik dan menggunakan metafora yang sangat indah.

Sara membaca setiap entri dengan penuh tekun. Makin lama makin seronok. Lama kelamaan, hatinya terpaut dengan hasil penulisan 'Jejaka Malaya' itu. Sara senyum.

****************************

No comments:

Post a Comment