:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Tuesday, December 21, 2010

Gadis pulau ..

"Aduh !" tiba-tiba Khairil mengaduh kesakitan lantas memandang ke belakang mencari dari mana datangnya batu yang agak besar bentuknya itu. Terbantut lamunannya tadi yang sedang leka memandang laut yang luas membiru dan tenang itu.

"Hei .. siapa pulak yang baling suka hati mak dia je ni? Tengok-tengok la orang ni sikit." sengaja suaranya dikuatkan supaya empunya badan dengar. Khairil melihat ke arah batu itu sambil tunduk mengutip. Gila besar batu ni. Boleh pecah kepala aku macam ni. Nasib kena sipi je. Sambil menggosok-gosok belakang kepalanya.

"Err .. saya minta maaf." kedengaran suara halus terketar-ketar mohon maaf. Khairil segera memandang ke arahnya.

"Awak ke yang baling batu ni? Tak ada batu besar lagi ke nak baling? Lain kali cari yang besar sikit eh?" perli Khairil tanpa selindung.

"Erk .. tapi tu batu paling besar yang saya jumpa tadi." mukanya jujur.

Eh dia ni. Aku perli dia pun tak faham ke? ujar Khairil dalam hati.

"Dah tak ada kerja lain ke main baling-baling batu ni?" tanya Khairil.

"Saya selalu ke sini. Kalau saya sedih, bila baling batu ni, saya rasa tenang sikit. Tapi mana saya tau awak duduk situ. Maaf ye?" terang gadis itu.

"Ow .. jadi, saya ni orang ke berapa yang dah kena batu awak ni?" sekali lagi Khairil memerli gadis itu tapi tidak setegang tadi.

Gadis itu tersenyum, "awak orang yang pertama." terus gadis itu berlari di celah-celah chalet lalu hilang.

Tak sempat Khairil membalas. Manis. Comel. Gadis pelik berbaju kurung putih. Getus hati Khairil apabila melihat gadis itu tersenyum, dia juga turut tersenyum. Dia selalu ke sini? Mungkin esok aku boleh jumpa dengannya di sini. Khairil terus berlalu menuju ke chaletnya dengan hati yang berbunga.


* * * * *

"Haa .. kau dah kenapa ni? Sejak balik dari pantai tadi tersenyum-senyum macam kera dapat bunga ni." tegur rakannya.

"Mesti la aku happy. Tadi aku jumpa awek cun." ujar Khairil sambil mengangkat kening.

"Uiks. Awek? Kat pulau ni? Kita dah 2 hari kat sini, aku tak nampak mana-mana awek cun pun. Kau biar betul Ril?" tanya rakannya dengan nada pelik.

"Laa .. takkan aku nak tipu pulak. Awek tu terbaling batu terkena kepala aku. Bila tengok muka awek tu, tak jadi aku nak marah. Cun sehh !" girang sekali Khairil bercerita.

"Ceh ! Entah awek mana kau jumpa ni. Entah-entah kau berangan je ni. Tu la, aku dah cakap, time-time maghrib macam ni jangan jalan-jalan kat pantai tu." rakannya berceramah ala-ala forum perdana.

"Hish ! Kau ni ke situ pulak. Aku waras lagi la. Esok aku nak pergi jumpa awek tu lagi. Aku terlupa nak tanya nama dia." jelas Khairil. Tak sabar menunggu hari esok.

* * * * *

Dub ! Segera Khairil menoleh ke arah bunyi batu di sebelahnya. Sekali lagi lamunannya terbantut. Lalu dia memandang ke belakang. Khairil terus tersenyum apabila gadis yang ditunggu menghiasi matanya.

"Hari ni balingan awak tak tepat." Khairil memulakan perbualan.

Gadis itu tergelak kecil. "Awak buat apa kat sini? Tunggu saya?" tanya gadis itu.

"Err .. tak adalah. Saya suka duduk sini. Tenang." Khairil tak mengaku.

"Tapi saya memang tunggu awak kat sini." ujar gadis itu. Perlahan gadis itu melabuhkan punggung di sisi Khairil. Khairil terkedu. Tak sangka gadis itu berterus terang sebegitu.

"Nama awak apa?" tanya Khairil.

"Awak boleh panggil saya Medina." tutur gadis itu lembut.

"Sedap nama tu. Saya Khairil." balas Khairil. Gadis itu mengangguk.

"Awak buat apa kat pulau ni? Bercuti?" tanya Khairil.

"Tak. Saya memang duduk di sini. Dah lama." gadis itu tersenyum. Mata masih dilemparkan ke arah laut yang terbentang.

"Ow .. orang pulau rupanya." Khairil bersuara. Gadis itu mengangguk lagi.

"Nanti boleh awak bawa saya round-round kat pulau ni kan?" pinta Khairil.

"Boleh. Esok awak tunggu saya kat sini. Waktu yang sama ye?" ujar gadis itu sambil bingkas bangun tergesa-gesa. Belum sempat Khairil bersuara, gadis itu berlari dan menghilang di celah-celah chalet seperti semalam. Pelik. Khairil juga bingkas menuju ke chaletnya.

* * * * *

Sejak dari hari itu, setiap petang Khairil akan menunggu Medina di tempat biasa. Seperti sudah menjadi rutin sehariannya sejak dia di pulau itu. Mereka berdua seperti pasangan bercinta. Berlari-lari dan berkejar-kejaran di gigi pantai. Kedengaran gelak ketawa bergema di pulau itu.

Setelah penat, mereka akan berbaring di pasir. Ataupun mengukir nama mereka di atas pasir halus itu. Setelah puas melukis di atas pasir, mereka kembali berjalan beriringan perlahan menyusur pantai sambil berpegang tangan. Sesekali terlihat mereka tertunduk-tunduk mengutip cengkerang cantik yang terdampar di gigi air yang dibawa oleh ombak laut. Khairil terasa bahagia. Sangat gembira.

"Medina .. saya gembira bertemu awak." ujar Khairil memandang ke arah Medina. Gadis itu hanya tersenyum dan tertunduk malu. Dan seperti biasa, gadis itu akan tergesa-gesa pulang bila tiba masanya.
* * * * *

"Ril .. aku nak tanya sikit boleh?" sapaan rakannya yang tiba-tiba membuatnya terkejut.

"Kau ni. Terkejut aku. Tunggulah aku masuk dulu. Hmm .. tanya apa?" tanya Khairil.

"Tadi kat pantai tadi. Kau buat apa?" tanya rakannya.

"Haa .. tu la awek cun yang aku cerita kat kau hari tu. Ingat tak? Aku lupa nak cerita dengan kau. 2-3 hari ni aku selalu dating dengan dia kat situ. Dia cantik kan?" Khairil tersenyum bercerita mengenai gadis pujaannya itu.

"Awek? Hmm .. tapi, sebenarnya aku tak nampak siapa-siapa pun. Tadi aku pergi ke pantai. Aku ternampak kau bermain sorang-sorang. Lama aku perhatikan kau. Kau berlari-lari dan ketawa. Kemudian kau terbaring atas pasir." jelas rakannya.

"Hish kau ni. Apa pulak aku sorang? Aku dengan awek tu la. Medina namanya. Kau ni saja nak buat cerita." Khairil mengerutkan dahinya.

"Kau tahu mana dia duduk? Kau pernah jumpa family dia?" tanya rakannya.

"Tak. Tak terlintas pulak." balas Khairil perlahan.

"Dah la. Dah maghrib ni. Jom solat." rakannya bingkas bangun meninggalkan Khairil yang masih terdiam.

* * * * *

"Jauh mengelamun. Dah sampai mana?" sapaan gadis itu mengejutkan Khairil. Khairil hanya tersenyum. Tawar.

"Awak okay? Saya ada buat salah dengan awak?" gadis itu risau apabila ternampak perubahan air muka Khairil. Tak seperti sebelum-sebelum ini.

"Medina .. siapa awak?" pertanyaan Khairil menyebabkan wajah gadis itu berubah lalu dia tersenyum.

"Kenapa awak tanya begitu?"

"Saya nak jumpa keluarga awak. Boleh?" balas Khairil.

Lama gadis itu terdiam, lalu dia menggangguk, "boleh .. marilah." ajak gadis itu.

"Boleh? Betul ni? Okay .. mari!" Khairil kembali senyum.

Khairil mengekori Medina dari belakang. Mereka melalui celahan chalet yang agak sempit. Terkial-kial Khairil melangkah, takut terpijak ranting-ranting di atas pasir. Medina semakin laju di depan tanpa menghiraukan ranting-ranting tersebut. Maklumlah, dah biasa barangkali. Getus hati Khairil. Berpeluh di dahi memercik dan terasa dingin.

"Jauh lagi rumah awak?" tanya Khairil. Dia sudah terasa penat.

"Tak. Depan tu saja." pendek Medina menjawab.

Tak berapa lama mereka berjalan, tibalah mereka di depan sebuah rumah papan yang agak usang. Medina berhenti di depan rumah itu.

"Inilah rumah saya. Maaf, rumah saya buruk." ujar Medina perlahan.

"Eh .. Buruk-buruk pun rumah juga kan? Saya tak kisah pun." Khairil tersenyum.

"Awak naik la dulu. Saya nak pergi belakang sekejap. Mak saya ada di atas." Medina berlalu ke arah belakang rumahnya. Khairil menggangguk.

"Assalamualaikum." Khairil memberi salam.

"Waalaikumussalam." terdengar suara membalas dari dalam rumah. Kelihatan seorang perempuan tua menjenguk di muka pintu.

"Makcik. Saya Khairil, kawan Medina. Boleh saya jumpa makcik?" jelas Khairil.

"Kawan Medina? Naiklah nak." perempuan tua itu bersuara.

Khairil mengekori perempuan tua itu. Walaupun keadaan di luar agak usang, tapi keadaan di dalam rumah itu tersusun kemas.

"Macam mana anak ni kenal Medina?" tanya perempuan tua itu.

"Saya selalu berjumpa dengan Medina beberapa hari ni. Saya yang minta dia kenalkan saya dengan keluarga dia. Saya harap kedatangan saya ni tak mengganggu. Saya nak minta izin untuk berkawan dengan anak makcik dengan lebih rapat." jelas Khairil teratur.

"Anak berjumpa dengan Medina?" pertanyaan pelik itu diajukan kepada Khairil. Khairil hanya menggangguk laju.

"Tapi, Medina sudah meninggal dunia 2 tahun lepas. Dia meninggal dunia ketika dia menolong seorang kanak-kanak yang hampir lemas di laut. Allah lebih sayangkan dia. Dia sajalah satu-satunya anak makcik." perempuan tua itu sebak.

Khairil seakan tertampar mendengar cerita itu. Seakan tidak percaya. Medina sudah tiada? Habis tu, selama ini dengan siapa dia menghabiskan masa petangnya? Dengan siapa dia berkejar-kejaran di pantai? Dengan siapa dia bergelak ketawa? Dengan siapa dia memadu kasih selama ini? Dia keliru. Jauh di sudut hatinya, dia sedekahkan Al-Fatihah supaya rohnya tenang dan ditempatkan bersama-sama dengan orang yang diredhai-Nya. Amin.

2 comments:

  1. alamak...sekali antu daa..

    ReplyDelete
  2. wahaha.mule2 nak bg ending lain.tapi lain pulak yang ditaip.haha ~

    ReplyDelete