:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Thursday, December 16, 2010

Pernah tak ..?

Salam ..

:: morning .. morning ! (^_^) *tak ada la morning sangat. nak tengahari dah pun. ekeke.* ni aku nak tanya kamu orang ni. ada la beberapa soalan yang aku rasa nak tau. tak nak jawab tak apa. jawab dalam hati eh? hiks!::

:: satu ~ pernah tak kamu orang mimpi .. kadang sampai gelak-gelak .. tak pun basah bantal sebab nanges .. tapi bila bangun dari tidur, kita dah tak ingat apa yang kita mimpi tadi? sedaya upaya nak ingatkan balik, tapi tak boleh. padahal baru saja berlaku. kenapa eh kita tak ingat? ::

:: dua ~ pernah tak kamu orang dengar orang cakap macam ni. "kau ni kurus sangat la. makan la banyak sikit." *tu contoh kena kat aku. ekeke.* okay .. persoalannya, bahasa yang digunakan. perkataan 'banyak sikit' tu. tu nak suruh kita makan banyak ke makan sikit? konpius. banyak lagi ayat-ayat yang guna perkataan macam tu. mungkin sebab dah biasa kot. entah la. *aku pun selalu guna. ekeke. ::

:: tiga ~ pernah tak kamu orang rasa diarah tapi sebenarnya dia nak minta tolong kita. tapi sebab ayat yang digunakan tu semacam arahan. contoh, "ambilkan kertas atas meja tu." bunyi macam arahan kan? apa kata tukar sikit, "tolong ambilkan kertas atas meja tu." hmm .. sedap sikit bunyinya kan? kenapa kita tak ikut orang putih. mereka selalu guna perkataan "please" dalam ayat mereka. ::

:: empat ~ pernah tak kamu orang marah-marah masa bawa kereta. tak kisah la kamu penumpang atau pemandu. kalau ada pemandu yang lain buat slack sikit, mulalah mulut ringan memaki hamun. tapi masalahnya, pemandu yang dimarah tu tak dengar pun. orang yang dalam kereta tu yang terpaksa tadah telinga. geram. tension. bising okay? apa susah, hon tu kan ada. bukan nak tunjuk lagak, tapi at least pemandu itu alert dan sedar dia ada buat kesalahan. mungkin lepas tu dia lebih berhati-hati. tak payah maki-maki. kesian orang dalam kereta kita tu kena dengar kamu maki ttuuuut .. ttuuuuutt .. tu. ::

:: lima ~ pernah tak kamu orang benci seseorang tu gila-gila? sampai tak boleh tengok muka dia. meluat. menyampah. lepas tu, ada orang akan mengeluarkan fatwa lebihkurang macam ni. "kalau kita benci seseorang tu, satu hari nanti dia akan jadi orang yang paling kita sayang". betul eh? kalau betul, aku nak benci Shaheizy Sam, boleh? *wahaha. berangan lebih. okay .. tak payah muntah beramai-ramai.* tapi hal ni banyak berlaku among my friends juga. so, terpulang nak percaya ke tak. ::

:: enam ~ pernah tak kamu orang dengar, kalau kita kapel dengan seseorang, jangan hadiahkan orang itu baju atau kain. kalau bagi juga, hubungan tu tak kekal lama. cepat clash. hah? biar betul? ni aku dengar dari zaman study dulu. tapi aku banyak kali je bagi baju tapi okay je. tapi entah la kan. mungkin terjadi kat orang lain. tapi boleh percaya ke? hmm .. ::

:: tujuh ~ pernah tak kamu orang berjanji dengan seseorang tapi dia datang lambat. kita tanya kenapa lambat. dia selamba jawab, "biasalah, janji melayu." uiks. kenapa cakap macam tu? orang Melayu ni memang tak pandai hargai masa ke? selalu lambat ke? tak punctual ke? hey .. tak semua orang macam tu. jangan biasakan ayat tu. bunyinya macam menindas bangsa sendiri. haih ~ ::

:: lapan ~ pernah tak kamu orang dengar, "ala .. kau kerja gomen. bukan ada kerja sangat pun. relax je. bosan-bosan boleh pegi minum-minum." aku selalu sangat dengar macam ni. memang aku akan senyum semanis-manisnya tapi dalam hati, memang aku nak baling buku teks add math kat dia. hello .. boleh tak tukar mind set tu? jagalah hati orang sikit kalau nak bercakap tu. macam orang gomen ni dah tak ada kerja lain nak buat. ee .. geram ! ::

:: sembilan ~ okay .. ni mungkin jadi kat orang yang sama profession dengan aku. kalau ada orang tanya aku kerja apa then aku akan jawab pustakawan. then, ada la keluar muka-muka pelik sambil kerut-kerut dahi. "pustakawan? kerja kau cop dan susun buku je eh? senangnya. aku pun nak jugak kalau macam tu." waa .. sedihnya. ingat tu je ke kerja sebagai pustakawan ni. setiap kerja tu ada core and speciality tersendiri. jangan la pandang rendah sangat profession aku ni. kadang-kadang kalau terangkan pun mereka tak paham. haih ~ ::

:: sepuluh ~ pernah tak kamu orang alami, tengah syok-syok taip macam aku ni, tiba-tiba tak ada idea. idea macam hilang. tiba-tiba blur. pernah? aku pernah. contohnya macam sekarang ni. so, pertanyaan nombor sepuluh ni tak ada. tak tau dah nak tambah apa lagi. tak terfikir lagi. ekeke. (^_^") *jangan marah eh? saja nak cukupkan sampai sepuluh.* ::


p/s : jadi .. kalau yang buruk-buruk tu, tak payah la amalkan. kadang-kadang dia dah sebati dengan diri kita .. susah nak ubah tapi mungkin boleh cuba.

4 comments:

  1. aku pun alami hal2 camni gak..ko n aku kan sama genetik..hahaaa
    no8 mmg dah lumrah..org awam akan cop kita camtu..no9 aku kena ayat "keje pustakawan? jadilah kan.." auchh..

    ReplyDelete
  2. wahaha. tau tak mengapa. haih ~
    susah nak tukar mind set orang skrg ni kan?

    *mengeluh*

    ReplyDelete
  3. ada ke org nangis dalam tidur? no 3 tu mmg lagi kemas kalau tambah perkataan 'tolong' kat depan..nama pun nak mintak tlg orang..ye dak?

    ReplyDelete
  4. lung : ade la beb. kdg2 sampai teresak2. bila bangun siap ada air mata lagi kat pipi.ekeke.
    a'ah beb. susah nak dengar orang guna perkataan tolong tu kan?

    ReplyDelete