:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Monday, November 8, 2010

Ada apa dengan C.I.N.T.A ..

Salam ..

:: alhamdulillah. perut kenyang diisi sarapan pagi yang kira cukup untuk membuatkan perut ini penuh hingga ke tengah hari. syukur dengan nikmatNya yang telah diberikan kepada umat-umatNya. hari ini aku rasa sangat bersyukur. tak tahu kenapa. hati rasa sayu. rasa kerdil denganNya. *terdiam sekejap*. baiklah. setiap pagi aku, rutin aku seperti biasa. memulakan pagi dengan membuka PC kesayanganku. sudah tiga hari tidak bersemuka. rindu rasanya. *senyum*. tertera wallpaper gambar anak saudaraku. comel. terbit rindu di hati. lantas, cepat-cepat aku hapuskan rindu itu dan membuka emel yang sentiasa menjadi agenda utama apabila PC dihidupkan. Hmm .. tiada apa yang penting. kemudian, aku buka muka buku laman sosial. melihat status teman-teman yang silih berganti. tekun aku membaca. kemudian, aku tertarik dengan satu status seorang teman maya yang aku rasa menarik untuk aku kongsi di sini. pendapat teman-teman tentang CINTA. masing-masing mempunyai pendapat tersendiri. tiada salah atau betul. hak individu. ::

:: status teman berbunyi begini : "Ada orang kata: Tidak ada istilah cinta sebelum berkahwin, bahkan cinta itu dibolehkan bila masuknya ke alam perkahwinan. Saya nak tanya: Bagaimana saya nak berkahwin dengan si dia kalau saya tak cintanya? Adakah perkahwinan itu diprogramkan tanpa ada apa-apa perasaan oleh dua insan?"

:: "Bukan cinta tu yg menjadi persoalan. Ekspresi cinta yg bagaimana mahu diterjemahkan. Cinta sebelum atau selepas itu tidak menjadi masalah. Bagaimana kamu mengendalikannya lebih penting." ~ teman memberi pendapat. ::

:: "Maksud cinta itu luas, dari sekecil-kecil hingga sebesar-besar. Interpretasi pada cinta itu perlu dihayati dan dijiwai agar kita lebih mengenali apa erti cinta yang syumul." ~ komen salah seorang teman. ::

:: "Kenapa cinta tu selalu dikaitkan atau diakhiri dgn perkahwinan? Saya rasa kamu menyempitkan sesuatu yg memang sedia luas. Jangan kurung keluasan atau keindahan cinta itu di dalam penjara perkahwinan. Cinta x semestinya memiliki. Bukankah kita semua bercinta di sini. Kamu mencintaiku. Aku mencintaimu. Cuma bagaimanakah kita mengekspresikan atau menterjemahkan cinta itu? Boleh jadi berkahwin. Boleh jadi bersama berjalan dakwah. Boleh jadi kawan. Ekspresi, penghayatan atau penilaian kita itulah yg menjadi ukuran. Bercakap soal kahwin sebenarnya ia bukan setakat didasarkan dengan cinta semata. Ia lebih dr itu". ~ luahan seorang lagi teman. ::

:: "Cinta dipupuk sebelum memasuki alam perkahwinan dan perlu diteruskan sehingga anda bergelar sang suami atau isteri. Cuma terjemahan cinta dan tindakannya tentulah ada perbzaannya sebelum dan selepas berkahwin. Mudah2an kita tergolong dalam golongan cinta ini." ~ teman yang lain memberi pendapat.

:: "Cinta atau bercinta? Apa yang saudara maksudkan bercinta? Untuk mengenali antara satu sama lain sebelum berlakunya perkahwinan memang Islam menggalakkan. Kalau tidak, masakan Islam menggalakkan program 'KHITBAH'? Khitbah bukanlah diikat oleh keluarga, kemudian engkau engkaulah, aku akulah. Wanita tak peduli siapa lelaki itu, bagaimana perangai dan agamanya, lelaki pulak membiarkan apa sahaja, sekadar nak tunggu tarikh nikah sahaja. Bukankah Rasulullah pernah menyuruh sahabat pergi dan melihat serta mengenali perempuan yang ingin dinikahinya? ~ aku tertarik dengan pendapat teman ini. ::

:: walau apa pun pendapat mereka, kita sebagai umatNya telah dianugerahkan perasaan untuk menyinta dan dicintai. perasaan yang tidak boleh dielakkan dan disangkal. cuma, janganlah kita bercinta sesama manusia sehingga memudaratkan diri sendiri. ingatlah bahawa cinta yang paling agung adalah cinta kita kepada ALLAH S.W.T. cinta yang akan kekal selama-lamanya. Insyaallah .. ::

No comments:

Post a Comment