:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Wednesday, November 3, 2010

Perigi cari timba ..

Salam ..

:: tengah dok men'surf' internet waktu rehat ni, aku gunakan sedikit ruang dan masa menjenguk blog teman-teman. tersengih-sengih aku membacanye. dah jadi macam hobi baru pulak. sebab apa yang aku baca itu hanya sekadar pengetahuan. ada yang memang lawak. hilang penat jap baca blog-blog mereka ni. sangat kreatif. (^_^) .. jadi, masa aku tekun menghadap pc, aku terjumpa headline macam tajuk entry aku ni. tetibe aku rasa menarik nak dibincangkan kat sini. jadi, aku kopipes dari website faveret aku sebahagian situasi nya kat bawah ni. kalau amek sume, panjang sangat. meh baca kejap. ::


:: Selalunya, setiap hubungan itu dimulai oleh si jejaka. Mendekati si gadis, merisik si gadis, sehingga meminang si gadis. Caranya pelbagai. Bagi lelaki yang faham apa itu Islam, apa itu hukum syarak, si jejaka akan menguruskan dengan panduan tersebut. Tapi tidak kurang juga, lelaki mengambil panduan bukan dari Al-Quran dan sunnah.

Apabila lampu hijau diberikan oleh si gadis, biasanya selepas itu akan menyusullah ijab dan kabul. Lelaki meminang wanita, itu biasa dan lumrah bagi masyarakat.

"Apa kata, akak yang mulakan dulu. Maksud saya akak yang merisik lelaki tu?" Cadangan "ganjil" saya.

"Ish .. seganlah. Tak buat dek orang," pintas beliau.

Ya .. perempuan meminang lelaki itu aneh bagi masyarakat kita. Tetapi jika kita menyemak kembali helaian sejarah gemilang, yang dicontohkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabat, hubungan membina keluarga Muslim lagi mukmin itu bukan dengan cara satu hala.

Ada sirah mentafsirkan hubungan itu dimulai oleh jejaka meminang wanita. Dalam pada masa yang sama, ada sirah mencatatkan hubungan itu dimulai oleh wanita itu sendiri.

Lupakah kita dengan kisah cinta Murabbi Cinta kita, Rasulullah s.a.w. dengan wanita syurga, Siti Khadijah. Dalam kisah cinta, cinta terbaik yang harus kita umat akhir zaman contohi sudah semestinya baginda. Ini membuktikan, pinangan itu bukan satu talian kehidupan yang bersifat satu hala tetapi boleh bertukar menjadi dua hala. Tergantung keadaan dan masa.

Seganlah!

Ya segan, kerana tidak dibuat dek orang kita. Sedangkan syariat begitu luas melebar dalam menatacara hidup umat Islam. Cukup cantik dan cukup sempurna, berbanding keterikatan adat yang menyempit. Menyusahkan.

Yang wajib, tidak dibuat.
Yang sunat, dilihat wajib.
Yang haram, itu dipertahan!

Sebenarnya, ada sesetengah adat dan syariat yang boleh dicantumkan. Dan jika ada pertembungan, bagi kita yang mengaku beriman dengan Allah dan Rasul, syariat itu diletakkan di hadapan sekali hatta pedang di leher sekalipun.

Kebenaran itu di zaman ini dilihat asing dan janggal di mata masyarakat. Justeru menjadi "cicak yang pekak" amat dituntut biarpun dicop sebagai tidak tahu malu! ::

"Wanita-wanita yang keji untuk lelaki yang keji. Dan lelaki yang keji untuk wanita-wanita yang keji (pula) dan wanita-wanita yang baik diperuntukkan bagi lelaki yang baik, dan lelaki yang baik diperuntukkan bagi wanita yang baik (pula)." (Surah An-Nur:26)

::okay. macam mane? aku kopipes ni bukan nak suruh wanita-wanita sekarang brave and make a first move but tak salah kalau kita yang approach dulu. situasi kat atas ni hanya contoh dan aku just nak share je untuk dijadikan panduan. setiap orang mesti mempunyai pandangan masing-masing. suka atau tak, itu terpulang. betol tak? ::

p/s : kejap lagi sambung bengkel ISO. so, ari ni update ni je dulu okay? (^_^) .. petang-petang sikit update lagi ..

2 comments:

  1. lecturer aku penah bincang isu ni aleng.. aaa.. aku ada pandangan sendiri untuk isu ni. panjang lebo lak kang komen box ko.. aku wat mcm belog sendiri kang.. ekeke..

    ReplyDelete
  2. SK : haha.ye ke? cite la kat blog kamu.nanti aku bace.eh? =D

    ReplyDelete