:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Thursday, August 19, 2010

Sopan la sket ..!

Salam ..

tret..tret.. (tipon aku menjerit memecah hening pagi di opis..)

"siapa pulak ni? nombor tak kenal la pulak..ni yang aku malas nak angkat ni...nak angkat ke tak nak ek?" aku mengeluh.

"hye, angkat je la tipon tu...nape biarkan je?" akak sebelah ni bersuara.

aku tersengih je."nak angkat la ni." aku menjawab.

"hello, ni cik Zulhaslinda Sulaiman ke?" terdengar suara di hujung sana.

"waalaikumussalam...ye saya.."aku menjawab. saja aku perli. salam pun xde. nama aku pun dia salah sebut. caiss! getus hati.

"eh..maaf..lupe bagi salam..assalamualaikum." terdengar tawa kecil dari mamat tu.

"saya dah jawab dah td. ni sape ye..?" malas aku nak layan sebenarnya.

"cik busy ke sekarang? saya nak curi sikit masa cik boleh?" katanya.

"hmm...penting ke? ok lah, saya bagi awak curi masa saya dalam 10 minit..cukup ke?" aku balas.

"oh, cukup tu cik..terima kasih." dia diam sebentar.

"saya dari maybank...nak tanya cik pasal credit card..."ayat dia tergantung.

"ow..ok..macam ni la encik...apa nama encik ye?" aku bertanya.

"saya Danial Iman..panggil Danial boleh, Iman pun boleh..." jawabnya.

wahh..sedap nama dia.." macam ni la encik Danial, saya ni dah banyak sangat terima panggilan dari bank ni especially pasal credit card...saya dah penat dengar. So, sebelum encik cerita dengan panjang lebar, saya nak beritahu awal-awal yang saya tak berminat nak guna credit card ni sebab saya ni boros.." panjang lebar aku berbahasa.

Terdengar tawa mamat tu. Eh, gelak pulak dia ni, aku buat lawak ke? Tak faham betul aku.

"cik dengarlah dulu apa yang saya nak beritahu ni. Sebenarnya kalau saya pun saya tak galakkan cik guna cerdit card buat shopping. Kalau awek saya pun saya tak bagi buat macam tu, boleh bankrup saya nanti."terdengar lagi mamat tu gelak. Dia ni perli aku ke ape ni.

Dia sambung. "ok, credit card yang saya katakan ni ialah Maybank Islamic credit card. Kalau cik tak nak buat shopping, cik boleh gunakan untuk isi minyak sebab cik akan dapat point setiap kali cik isi minyak." satu nafas dia memberi penerangan.

"ow..kalau macam tu lagi la saya tak berminat sebab saya ni mana ade kereta lagi..pergi kerja pun tumpang orang." aku rasa macam berjaya mengelakkan diri kali ini. Aku tersengih.

"kalau macam tu, cik boleh apply and bagi orang lain guna. Orang tersayang maybe. Cik mesti ade boyfriend kan? Cik boleh bagi dia pakai. Boyfriend cik mesti ada kereta kan?" amboi, sesedap rasa je dia ni perli aku balik. Caiss..!

"encik Danial, takpelah. Saya rasa saya tak berminatlah. Kalau boyfriend saya nak pakai isi minyak tu, pakai cash je la. Dia pun tak suke pakai credit card ni." aku nak menamatkan perbualan ni.

"ow..betul la dah ada boyfriend ye?" dia gelak dan sambung, "betul ke ni cik? saya sebenarnya dalam perjalanan ke UiTM ni sebab dah 35 orang apply credit card ni. Kalau termasuk cik, cik orang yang ke-36." jelas mamat tu.

"uih..ramai juga ye? kalau dah ramai macam tu, kalau saya sorang je tak apply, tak effect apa-apa pun kan?" saja bergurau.

"hmm..macam ni la cik. Cik ambil no tipon saya ni. Kejap lagi saya call cik balik untuk confirmation. Cik fikir la dulu ok?" masih tidak berputus asa.

"oklah, saya fikir dulu. ok, assalamualaikum." jawabku.

"waalaikumussalam."

15 minit kemudian ..

tret .. tret .. (Alamak, mamat tadi call la pulak..)

"assalamualaikum. cik Zulhaslinda Sulaiman kan? ni saya, Danial Iman yang call cik tadi." masih salah menyebut nama aku.

"oh..encik Danial. ye, saya ingat encik."

"so, macam mana cik? dah fikir masak-masak ke? kalau cik nak apply, saya boleh datang office cik sekarang." jelasnya.

"hmm...saya dah fikir dah encik, saya rasa saya tak berminatlah. minta maaf ye?"

"ok, kalau macam tu tak apalah. dah cik tak nak, saya tak boleh nak paksa. bye!."

"tutttt..." tipon diletak.

"erk..". tak sempat aku nak bagi salam dia terus letak tipon. amboi, sopan betul orangnya kan? tadi bukan main cakap elok-elok tapi bila kita reject je, terus letak. Aku sebenarnya nak fikir dulu nak apply ke tak nak tapi kalau dah macam ni orangnya, memang tak ada harapan la aku nak call balik. hilanglah customer mamat tu yang ke-36 ni. Caiss..!

~the end~

p/s : saket hati ..

quote : Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kaya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti .. – DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

No comments:

Post a Comment