:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Sunday, February 19, 2012

Part 2 - Bersalin : aku takkan lupa sampai bila-bila!

Salam!

:: haa.. ni part 2 pulak.. ~

:: pukul 7 tu, aku memang dah tak boleh tahan lagi. terus aku minta tolong akak depan katil aku tu panggilkan nurse. nurse datang tanya, "rasa saket sangat ke? rasa macam nak buang air besar ke?" aku terus jawab, "saya dah tak boleh blah dah ni, rasa nak buang air besar dah ni." masa tu pun dia macam tak percaya lagi sebab aku belum di'induce' lagi. nurse tu check bukaan & surprising, at that time bukaan dah 9 cm! haa.. kelam kabut nurse tu panggil nurse-nurse lain suruh tolak aku pergi labour room. tu la, aku dah jenuh cakap taknak percaya. semua barang-barang aku nurse yang tolong kemaskan. nurse suruh aku call husband & suruh tunggu kat labour room. masa aku diusung dengan lajunya ke labour room, aku disuruh mengiring dan jangan meneran. hoho.. bayangkan masa tu, rasa macam nak terbuang air besar tapi kena tahan. rasa dia lebih kurang macam tu la. bezanya saket nak tahan tu 3 kali ganda dari saket nak buang air besar yang biasa tu. itu apa yang aku rasa la.. orang lain aku tak tau. ::

:: sampai labour room, doc pun terkejut bukaan aku dah 9 cm. terus aku dialihkan ke katil lain dalam bilik tu. tengok sekeliling, mr.eM tak ada. masa tu aku memang dah tak tahan nak meneran. tapi, teranan pertama baby tak keluar sebab aku tak larat sebab dah tahan lama kesaketan tu dan cara teranan aku salah, nurse tu yang cakap. untuk teranan kedua, aku sempat tanya husband aku mana. doc terus suruh nurse panggil cepat. then, muncul mr.eM kat pintu bilik tu. rasa lega sikit bila nampak dia. mr.eM terus genggam tangan aku & bisikan doa-doa yang selalu dia pesan. doa untuk memudahkan bersalin. nasib dia ada, aku sampai lupa macam mana doa tu walaupun sebelum tu bukan main lagi menghafalnya. teranan kedua tu pun baby tak keluar sebab aku tak rasa saket. bila rasa saket baru boleh teran.. kalau tak, tak boleh. doc cakap, kalau lambat nanti problem kat jantung baby sebab air ketuban dah makin kurang. aku rasa makin risau! mr.eM bagi semangat kat aku supaya teran betul-betul. ::

:: setelah berapa minit tunggu rasa nak bersalin tu, untuk teranan ketiga.. aku teran sekuat hati. doc & nurse tu siap sorak bagi semangat.. "sikit lagi.. teran kuat sikit. haa.. tu kepala dia dah nampak dah tu. cepat teran kuat-kuat." dan disebabkan itulah, aku teran sekuat hati. dan bila rasa baby ditarik keluar, tenaga aku rasa macam habis terus. doc terus letak baby atas dada & baby terus bukak mata sambil jelirkan lidah. aku & mr.eM yang terkejut. amboi, budak-budak zaman sekarang ni advance betul. lahir-lahir terus buka mata. alhamdulillah, masa tu segala rasa saket yang ditanggung terus hilang. oh.. time tu Maira ni nanges sikit je. "hekk..!" macam tu la lebih kurang. lepas tu, nurse amek baby untuk dibersihkan & then, bagi kat mr.eM untuk di'iqomat'kan. that moments are priceless! :) ::

p/s : betul orang cakap.. kesaketan bersalin tu hilang terus bila kita tengok muka anak kita.. :)

4 comments:

  1. wahh...citer ko ni mcm drama dah aku rasa...alhamdulilah zue..aku tumpang gembira utk ko..alhamdulilah..syukur..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. fara : hihi.. kan? tu la.. selalu tgk kat dalam tv je.. :) takpe, nnti ko akan rasa jugak.. insyaallah.. :) mmg seronok! :p

      Delete
  2. aaaaaaa... happynya baca.
    doakan rezeki aku cepat ye aleng.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye sayang.. insyaallah.. aku doakan kamu juga cepat-cepat dapatkan geng untuk Maira ye.. aminn.. :)

      Delete