:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Wednesday, December 29, 2010

Filem wajib tonton 2011 !

Salam ..

:: memandangkan aku memang suka tengok movie, aku usha-usha la movie-movie baru yang bakal keluar panggung. tak kisah la movie melayu ke, omputih, omhitam, cina, kartun atau lain-lain. janji best ! ::

:: sedang aku leka berinteraksi dengan pakcik google, aku terjumpa movie yang bakal menggegarkan industri perfileman tanah air. wah ! aku sangat teruja nak pegi tonton ! dijadualkan keluar 10 Mac 2011 iaitu Hikayat Merong Mahawangsa @ The Malay Chronicles : Bloodliness! aku tengok trailer dia memang tak sangka Malaysia boleh buat filem sebegini rupa. sekali pandang macam cerita Chronicles of Narnia pun ada. dua kali pandang macam filem Pirate of Carribean pun ada. tiga kali pandang baru tau itu filem MALAYSIA ! kredit to 3 orang anak muda yang hensem dan kaya iaitu KRU Studios yang telah berjaya membuat Malaysian people proud ! salah satu kejayaan yang amat membanggakan ! ::

* tengok poster pun dah teruja ni ! *

:: antara pelakon filem ini ialah ~ Stephen Rahman Hughes : Merong Mahawangsa (Pelakon Utama), Dato’ Haji Rahim Razali : Kesum (Pelakon Pembantu), Khir Rahman : Kamawas (Pelakon Pembantu), Ummi Nazeera : Embok (Pelakon Pembantu), Nellie Ng : Ying Ying (Pelakon Pembantu), Jehan Miskin : Embi (Malay Warrior - Pelakon Pembantu), Umie Aida : Lang (Ibu Merong Mahawangsa) ::

:: Sinopsis filem ni ~

Pada tahun 120, Empayar Rom ketika itu di bawah pemerintahan Hadrian sementara di negara China, Dinasti Han merupakan sebuah empayar yang kuat dan telah memperluaskan pemerintahannya ke negara Asia Tengah.

Sewaktu angkatan Rom sedang membaik pulih kapal mereka di Goa, mereka meminta pertolongan Merong Mahawangsa mengiringi Putera Rom ke Langkasuka untuk berkahwin dengan seorang Puteri China dari Dinasti Han. Bagaimanapun, puak lanun dari Geruda mempunyai perancangan yang berbeza dan mereka memutuskan untuk menculik Puteri China dan dijadikan tebusan.

Di hujung pengairan Selat Melaka, Merong Mahawangsa dan angkatannya diserang oleh Geruda. Dapatkah Merong Mahawangsa menyelamatkan Puteri China dan menyatukan baginda dengan Putera Rom bagi sebuah perkahwinan yang menemukan dua tamadun besar dari negara Timur dan Barat? ::

~ ni gambar-gambar belakang tabir :

*kena study sejarah balik ni.. *

kopipes dari sini.
p/s : tak sabar mau tonton ! jom ! MySpace

4 comments: