:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Friday, December 16, 2011

Hapdet 3 : Saat Kelahiran ..

Salam ..

:: thanks to my BFF yang bagi link ke blog ini. memang sangat2 terbaik dan banyak sangat info pasal pregnancy. tekun gile aku baca & dapat banyak info yang aku baru tau dan faham. thanks cayunk. ni blog my BFF. blog dia pun best, ada banyak info pasal pregnancy & yang paling best, semua yang dia story tu base on her experience tau. so, lagi real kalau baca. *wah .. aku dah promote blog ko ni beb! hiks.* ::

:: okay, banyak benda yang aku baca dari blog Kak Engku ni. dia sangat berpengalaman sebab dia seorang jururawat terlatih dan bidan berdaftar serta mempunyai pengalaman lebih dari 10 tahun dalam bidang bersalin ni. wow! power kan Kak Engku ni. so, sape-sape yang nak dapatkan info yang details, boleh berpusu-pusu ke blog beliau eh? ::

:: aku sedang baca mengenai saat-saat kelahiran baby. selama ni pun aku cuma dengar dari pengalaman kawan-kawan. so, bila bace info ni, aku rasa lega & yakin sikit. at least, aku dapat la view sikit-sikit kan? okay, aku selalu dengar yang kadang-kadang nurse or doctor marah kalau kita rasa dah saket sangat-sangat macam nak bersalin tapi diaorang tak bagi teran. bile dengar, mesti kita akan rasa pelik or konfius. kalau dah rasa saket, teran je la kan? apa masalahnya? jadi, bila aku baca post Kak Engku ni, baru la aku paham kenapa. bukan diaorang saje-saje tamao kita teran. kita yang tak tau pape ni mesti rasa marah, dah la tengah menahan rasa saket .. kan? hmm .. ~~ ::

"Seiring dengan terjadinya kontraksi, mulut rahim membuka secara perlahan. Sebagai panduan, pembukaan jalan lahir biasanya diukur dengan sentimeter (cm). Misalnya, pembukaan 3 bererti mulut rahim sudah membuka sebesar 3 cm. Pada pembukaan 8 cm, anda sudah memasuki tahap peralihan. Pada tahap ini, kontraksi sudah agak cepat dan jaraknya lebih pendek, iaitu setiap 2 minit. Pada waktu ini, kepala bayi sudah berada di jalan lahir dan mulut rahim hampir membuka penuh. Tetapi, anda belum boleh meneran, walaupun kepala bayi sudah mula menolak. Kalau dipaksakan juga, ia akan menyebabkan laluan kelahiran terkoyak. Meneran hanya boleh dilakukan apabila pembukaan rahim sudah sempurna iaitu 10 cm. Berapa lamakah waktu berlangsungnya tahap ini? Ianya berbeza-beza. Untuk kelahiran anak pertama, biasanya kontraksi akan berlaku di antara 5-24 jam. Tetapi untuk kelahiran anak kedua, kontraksi akan berlaku lebih cepat iaitu 2-6 jam.."
+ kredit to Kak Engku +

:: so, kalau terjadinya keadaan ni nanti, takde la aku rasa nak marah-marah kat nurse or doctor kat situ kan? whatever it is, they have their own reason, right? mereka lagi pakar dari kita. hari-hari menghadap kes yang sama. tapi kalau kita tengah menahan saket, boleh ke kita sabar ye? hmm .. neves .. neves. .. ::

p/s : Ya Allah, harap semuanya selamat. AMIN ..

No comments:

Post a Comment