:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Wednesday, September 28, 2011

Zat besi..!

Salam!

:: memandangkan post aku sebelum ni, aku ada cerita pasal Hb aku rendah. so, aku kena makan iron tablet unuk tambah darah. tapi, disebabkan badan ni tak boleh menerima, aku meng'goggle' untuk cari alternatif lain selain makan ubat. so, aku dapat info ni dari website ni. klik link tu. banyak info pasal pemakanan untuk ibu mengandung. tapi, aku cuma kopipes makanan yang tinggi zat besinya. ni aku tempek bawah sini :

Makanan kaya zat besi

> Sejumlah kecil zat besi ditemukan pada buah-buahan, sayuran, biji-bijian dan daging yang anda makan setiap hari. Tetapi disamping pil tambahan zat besi, cobalah untuk memakan beberapa makanan yang banyak mengandung zat besi dibawah ini setiap hari :

>> Daging sapi
>> Daging bebek (daging bebek tu ape eh? aku tak tau la ..)
>> Hati dan organ tubuh lainnya (jangan terlalu sering)
>> Kerang oyster (dimasak, jangan dimakan mentah)
>> Ikan sarden
>> Dedaunan hijau (kangkung, bayam) lobak
>> Labu air
>> Labu kuning
>> Kentang bersama kulitnya (hah..? biar betul?)
>> Bayam
>> Rumput laut (hah .. rumput??)
>> Legume misalnya kacang polong, kacang merah, kacang lima (kacang polong?? kacang lima?? ape tuu??)
>> Kacang kedelai dan produk-produk kedelai (????)
>> Sirop gula/tetes (okay .. aku makin blur ..)
>> Buah-buahan kering

*ni website indonesia .. sebab tu aku tak paham perkataan yang digunakan. aku terpaksa meng'goggle' untuk mendapat kepastian!*

:: jadi, ni aku dapat dari pencarian aku kat google dan tanya kakak-kakak opis aku :

>> daging bebek = daging itik.
>> kacang polong atau kacang lima = alamak .. tak jumpa!
>> sirop gula/tetes = aaa .. tak jumpa jugak!
>> kacang kedelai = okay .. aku dah fedap! grr .. ~~

p/s : err .. nanti aku cari website bahasa yang kita paham okay? haih ~~

4 comments:

  1. yang bagusnya bayam merah aleng. tapi tapi tapi.. ko tu sayur tak nak makan. haih lah.

    take care. makan banyak2. ok.

    ReplyDelete
  2. petua utk tmbh HB dpt dari member .. cari buah delima ..mkn sebiji sorg ..jgn share ..smbil mkn selawat byk2

    ReplyDelete
  3. OMG u're expecting!Awww...congrats!

    Must take a good care of yourself bbe!
    Weee...!Hey Im coming to S.A this weeekend,so nak visit u nnt I call u okayh!
    *hugs

    ReplyDelete
  4. Shira : huhu .. kamu mmg memahami tapi skrg mmg kena paksa mamam sayur.. ~~

    Kak Diana : ow..ye ke? zue tak penah makan buah delima..senang ke nak cari?

    Iezan : hiks..thanks dear.. Ow..u datang sini eh? okay, pape inform eh? :)

    ReplyDelete