:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Monday, September 12, 2011

Temujanji pertama @ ngedate ..

Salam ..

haha .. entri yang ngengade aku nak buat .. sebab tetibe ada sahabat minta pendapat mengenai 1st date dating. owh .. dah macam doctor love pulak. but, aku just dengar and komen sikit-sikit je. maklumlah, aku sendiri pun tak ada pengalaman sangat pasal dating-dating ni. tapi dulu, 1st date aku dengan mr. em kat Segamat, Johor. tu pun bukan ngedate berdua-duaan, tapi beramai-ramaian. kesian jugak la dia kena belanja member-member aku makan. haha! yang tu boleh dikira dating ke? hmm .. boleh la kot.

ada la aku komen sikit-sikit dengan sahabat aku sorang ni pasal kuar dating 1st time ni. so, ada beberapa kesimpulan yang aku boleh simpulkan kat sini. antaranya :

*S = sahabat
*A = aku

S : eh, kalau 1st date girl bayar masa makan takpe ke?
A : pada aku, takpe je. tapi ade sesetengah girl fikir guy tu tak gentleman. lokek. kedekut. tapi, aku rasa tengok keadaan la. kalau rasa guy tu tak mampu or tempat yang korang pegi mencekik tu mahal sangat, takde hal la kalau girl yang tolong bayarkan. tengok jugak la guy tu keje ape. jangan la ngengade nak makan tempat mahal-mahal. kesian pulak dia nak bergolok gadai semata-mata. tapi kadang-kadang, guy ni pun pandai jugak. nak test girl ni orangnye macam mana. betul x?

S : macam mana nak tau dia interested atau bosan dengan kita?
A : yang ni susah nak cakap. kena pandai tengok riak wajah dangan bahasa tubuh dia. kalau kita tengah borak-borak, dia pandang tepat kat kita, maknanya dia tengah dengar la tu. kalau anak mata dia melilau, guy tu dah bosan dengan kita. so, cepat-cepat la ubah topik. borak la topik-topik yang releven sikit. kalau kita tau dia suke atau tak suke sesuatu, lagi bagus. tapi, rasenya kalau 1st date ni both akan kurang berborak. maklumlah, malu-malu lagi. sebab tu kadang-kadang penting bawak orang ketiga sebagai peneman. sebab nanti ada satu-satu masa, both senyap sunyi. jadi, orang ketiga ni sedikit sebanyak boleh memeriahkan keadaan sikit. but, 1st impression penting jugak kan? so, jangan la membebel sangat, okay? ngee~~

S : macam mana nak tau lepas 1st date ni dia nak jumpa kita lagi ke x?
A : hehe .. tunggu je la dia call. jangan lupe tukar-tukar nombor tipon. kita jangan la expect esoknye dia terus call kite. bagi la masa sikit. tapi, kalau kita nak message dulu pun apa salahnya. maybe, juz say hello ke, gud morning ke. bukan la perigi nak cari timba, tapi pada aku tak salah kalau kita dah suka. salah seorang mestilah make a move kan? kalau tak, sampai bila-bila la dua-dua jual mahal. yela, memasing ada ego kan? :)

S : so, tak salah la kalau girl yang ajak guy tu kuar lepas tu kan?
A : nop! pada aku tak salah .. bukannye korang kena terus kapel, berkawan dulu. tak salah kan? sebab ini merupakan proses perkenalan korang. lama-lama, baru kita tau perangai dan hati budi satu sama lain. kadang-kadang, 1st date ni kita selalu kaver-kaver cun/macho. 1st date takkan menceritakan sume benda tentang diri kita. so, lepas-lepas tu, baru nampak diri sebenar. kan best macam tu..

S : macam mana nak tau dia sesuai ke x dengan kita?
A : hmm .. tu susah sikit. kadang-kadang, lama berkawan pun still rasa tak sesuai. tapi pada aku, yang penting kita rase selesa bila dengan dia. terima perangai-perangai sengal kita and jadi diri kita sendiri. make him as a bestfriend. boleh cerita apa-apa je dengan dia. sampai satu tahap, kita akan berasa sangat-sangat selesa dan happy dengan dia. insyaAllah, mungkin dia orangnya .. :)

S : so, tu ke yang ko rasa dengan mr. em eh? selesa?
A : haha! yup .. mungkin sebab dah lama sangat kenal .. he can be my bestfriend .. teman nanges .. tempat luahkan perasaan tak puas hati atau marah .. tempat aku merajuk .. teman aku bergelak ketawa .. seorang suami .. dan bakal seorang ayah. :)


*ade lagi soalan dia tanye tapi aku lupe la pulak. banyak gelak je ade la. but, tak semua pendapat aku ni orang boleh terima. terpulang pada diri sendiri. kalau rase okay, ikut la. kalau tak okay, takyah nak ngikut sangat .. okay?*

p/s : aku doakan sahabat aku tu buat pilihan yang terbaik .. amin .. :) u go girl!

2 comments:

  1. hehehee..aku pon nk tnya soklan la kat ko mama zue..kekekkekke..
    kalu dulu die penah ade cilita dgn kita..tp stop..then skg die ade balik..so..nk treat camner ek..hahhahaha

    soklan kawan aku ni..;p

    ReplyDelete
  2. keh keh keh .. lambat gile aku nak jawab soalan kamu ni. tapi ye ke soalan kawan kamu ni? (^_^)

    pendapat aku, treat as a friend je..yang dulu tu, lain cite. sekarang ni lagi penting. maybe it's a good start. dan hati-hati sebab tu jugak boleh turn it into the bad start. so, terpulang pada hati masing-masing. kalau kita ikhlas, insyaAllah.. (^_^)

    ReplyDelete