:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Wednesday, October 3, 2012

Pilihan : baik atau buruk?

Salam..

Kalau kita nak borak mengenai pilihan, banyak yang kita boleh persoalkan. dan pilihan selalunya dibuat tuan empunya badan. sebab hanya dia yang tahu baik buruk pilihannya. persoalannya, bolehkah kita puaskan hati semua orang dengan pilihan yang kita buat? tak pun, kita ikut kata hati. tak perlu hiraukan orang sekeliling kita. kata orang, "jaga hati sendiri dulu, baru jaga hati orang lain." betul juga tu.

Pada aku, tiada kategori pilihan baik atau buruk. semuanya bergantung kepada individu. lain orang, lain resultnya. kadang-kadang, pilihan kita sama tapi effectnya lain. kenapa jadi macam tu? pada aku, hanya kita sendiri tau baik atau buruk pilihan yang kita buat.

Dan pilihan selalunya terjadi bila kita berada dalam dua situasi berbeza ataupun berada di dua persimpangan dilema. (eleh.. nak kata tajuk lagu Nora la tu kan?) dan kadang-kadang, dua-dua pilihan tu adalah terbaik tapi kita tak boleh nak grab dua-dua sekali. pernah tak rasa macam tu? kita masih kena pilih. kenapa tak boleh pilih dua-dua? hmm.. mungkin resultnya lain kalau kita pilih dua-dua. jadi, berbalik pada diri sendiri. mampu tak kita pilih dua-dua dan laksanakannya?

Pilihan tetap di tangan kita. jangan kerana orang sekeliling, kita ragu-ragu nak buat pilihan. kita masih boleh pilih yang terbaik, selagi kita percaya ianya adalah pilihan kita yang paling terbaik. jika itu pilihan yang kita pilih, kita mesti yakin dan teruskan.

Cuma kadang-kadang kita masih rasa tak yakin dengan pilihan sendiri, tapi itulah namanya dugaan kan? dan setiap pilihan kita, mesti ada dugaan. kalau tiada dugaan, macam tak cukup rencahnya. dan selalunya, pilihan yang banyak dugaan ni, di akhirnya pasti manis. setuju?


p/s : soalannya : berapa kali aku guna perkataan 'pilihan' di atas? hiks.

2 comments:

  1. hahahaha.... sengal nye kawan aku ni... berapa kali ko tulis word 'pilihan' eh? hmmmm.. 27 kali... wakkakakaka... kalau betul, dapat apa kah?? :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahaha! ko pun sengal jugak. sape la suruh ko kira. haha!
      dapat apa? hmmm.. aku belanja makan kat umh daia mase wedding dia je la.
      boleh? :)

      Delete