:: Teman Maya ::

:: Jangan Klik Sangat ::

:: Cari Sini ::

Tuesday, October 16, 2012

Merungut..

Salam..

lokasi : cafe. tengah Q nak bayar makanan di tangan.

si A : eh, lama tak jumpa. ko kat mana sekarang.
si B : aku kat bla.. bla.. bla.. (aku tak dengar sangat. heee.)
(perbualan mereka lebih kepada pembelajaran-student. okay, aku boleh teka mereka ni lecturer.)

si A : aku memang tengah sibuk sekarang ni. kejap lagi budak-budak ni ada exam. bla.. bla.. bla.. (lebih kepada angkat bakul sendiri dan mengeluh banyak keje. malas aku nak tulis.)
si B : angguk-angguk gelak kecil.
(perbualan masih berkaitan dengan pembelajaran-student)
si A : ah! aku tak kisah orang nak cakap ape, yang penting dekan tau aku buat keje.
(tak pasti perkara yang dibincangkan, tetapi lontaran vokal yang agak kuat. mungkin dia nak orang ramai dengar dia cakap.)

si A : adoi. panjang betul la nak Q. kalau kat negara orang putih, dorang ada policy. kalau customer Q lebih dari 5 orang, konfem dorang bukak kaunter lagi satu. kite kena la ikut macam negara orang putih tu.
si B : tu la. betul tu. haha.
si A : susah nak tukar mentaliti orang Melayu kita ni. macam mana nak tukar sebab ada huruf i kat tengah-tengah tu. tu yang pemikiran macam orang-orang dulu tu. taknak berubah. (itu adalah merujuk kepada perkataan UiTM.)
si B : angguk-angguk mengiakan lagi.

si A : patutnya dorang kena la tukar cara keje tu. dari dulu sampai sekarang macam ni je. haih ~
si B : betul-betul. (tersengih-sengih.)

masa aku meghulurkan not RM2 ke makcik cashier tu, kedengaran suara si A,

"eh, ada lempeng ubi lah. dah lama tak makan. boleh la amik 2 keping."

aku senyum sinis. dalam hati. bukan ke dia. nak mampos.. nak kena lempang? haha!

p/s : kenapa aku senyum? sebab dok tadi dia pom-pang pom-pang tak puas hati, nak ikut cara orang putih, tapi last-last makan lempeng ubi jugak. eh eh, nape tak makan scramble-egg, half-boil egg, mushroom-soup atau bread and jam?

p/s lagi : jangan tau nak merungut. memang susah nak puaskan hati orang ni. sebagai lecturer, jangan tunjuk sangat ketidakpuashatian macam tu. lagipun, kamu tu pun cari rezeki di bawah nama UiTM tu jugak, kan?

p/s lagi sekali : udah-udah la merungutnya. tak kemana kalau tau nak merungut dalam cafe. cuba pegi jumpa ayahanda VC kita tu. ayahanda kita sangat open-minded. kan lagi bagus mengadu pada saluran yang betul dari ko mengadu kat saluran telinga aku tadi? tak ada apa yang akan berubah.

p/s last sekali ni : si B tu memang tau mengiakan je ke? cubalah bersuara kalau tak setuju. owh lupe.. sebab sebelum aku pegi, si A belanja si B tu. hmm.. bertuahlah kamu si B oii..

4 comments:

  1. terbayang since beratur panjang kt kafe tue he..he...

    ReplyDelete
  2. hahahah..aku sukaaa...
    semoga kita diantara mereka yg bersyukur bekerja walaupun 'i' itu
    alahaii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul tu. aminnnn.
      moga kita tak tergolong dengan orang-orang yang tak reti bersyukur. :)

      Delete